Рідне село це куточок у світі,
де ростуть знайомі мальви, похилені над
річкою верби, старезні дуби, які зберігають таємниці історії яку вони бачили. Річка,
що протікає в невеликій долині і ніби перетинає село навпіл, а потім перетікає
у ставок в якому хлюпочеться риба, маленькі ромашки в лузі біля тої ж річки,
джерела, що напоюють в теплу пору. Усе
це наше село, що має цікаву та захоплюючу історію.
На заході нашої України в Рівненській
області Острозькому районі є село Плоске. Воно знаходиться на території, яка
досить багата на історичні події, приховує сліди осілостей уже з часів
утвердження збиральницької, мисливської діяльності при використанні примітивних
знарядь праці з дерева, каменю, кременю, кістки, коли зароджувалась обробка
грунтів, переробка, консервація харчів. Новішу добу засвідчують староруські
могильники, останки колишнього замку, де при розкопках виявлено фундамент із
старовинної цегли, а також римську монету 1-го століття нашої ери, уламки
зброї, посуду, знарядь праці раннього середньовіччя і наступних віків.
Цікаве село і
своєю назвою. У найдавнішій згадці село мало назву «Плоское», що відповідає
російській нормі, дорівнює сучасному українському «Плоске». Воно зародилось на
місцевості, яку зараз називають хутір Грудка (раніше урочище Селище), яка мала
плоску поверхню, виходить назву Плоске можна визначати, як ту, що зародилась
від виду рельєфу місцевості на тлі нерівних, високих околиць. Є й інші версії назви
села. За другою – село назвали так від риби, яка нібито водилась у
річці, її звали плеска, від чого і пішла назва села Плоске.
Село від свого заснування належало до
маєтків князя Острозького, а селяни були кріпаками. Перші згадки про село
Плоске згадується разом з Чепелями. Це землі, що знаходяться зараз на окраїні
села. Існує у народі легенда про Чепелі. «Це одне з найбільш знаменитих місць села. Розміщене за
селом, у лісі над дорогою, яка вела в село Михайлівку. Цю територію довго
обминали люди. Старожили говорять, що там хтось був повішений і «злий дух»
витав по лісі. Найбільше лихо було вночі, коли люди їхали до млина в Коростову.
Вони старались проїхати вдень, бо вночі
коні не хотіли йти, сильно бунтувались. Говорять, що в цей момент дув сильний
вітер, шуміли дерева, гавкали собаки і було чути сміх людини. Тому і назвали це місце Чепелі від слова «чепе». Люди вирішили, що це
місце необхідно освятити і поставити хрест із розп'яттям Ісуса Христа. Після
того припинилися всі пригоди». У 50-х
роках з приходом комуністичної влади фігуру було знесено. Але люди на це місце
поставили маленький хрест, там завжди
було прибрано та цвіли квіти.
У селі протікає річечка
Грудка,
що має понад 8 кілометрів довжини й під Івачковом
впадає у став, а потім несе свої води до Усті. Назва Грудка, яка ще належить
тут однойменному хуторові та сінокосу, сформована на такому ж слові кількох
значень: «продовгувате підвищення серед болота, низини», «сухе, дещо підвищене
місце на болоті, де косять сіно». У свою чергу Грудка із суфіксальним «ка»
(виразником зменшення) утворена від поширеного наймення чи слова Груд (груд)
багатьох подібних значень з первісною ідеєю «висота», «підвищений простір».
Плоске має інші
названі реалії (документовані, усномовні). Ось кілька: Березина -
березовий гай;
Борисівка -
ліс, приналежний колись Борисові;
Верхівська -
вулиця в бік села Верхова;
В Рудці за селом
[«В Рудке за селом»] - випас, чагарник в урочищі «Рудка»;
В Сайківці
[«В Сайковке»] - грунти на маєтності Сайка;
Гайок - лісок при
лузі;
Глибокий луг
[«Глубокий луг»] - сінокіс у прирічковій заглибині;
Губка - луг, випас
при річковій «губці» (затоці), а за іншим здогадом, - тут мав наділ Губко;
Заборисівка -
нива по другому боці Борисівського лісу;
Завидове
[«Завидово»] - місце, де зараз село Завидів, назва якого з'ясовується в
однозвучному нарисі;
За камінним [«За Каменным»] - урочище по другому боці хутора «Камінь»;
Зачипелі [«За
Чипелями»] - поле за лісом під назвою «Чипелі», де, можливо, втілене прізвище
власника Чипель (Чепель);
Камінь - хутір в
однойменному висотному місці, де є поклади каменю;
Коло Ліски
[«Коло Лиски»] - оазис неподалік урочища «Ліски», де красувались гайки;
Малинівка - поле на місці низинного лісу, де ніби збирали малини, а за
іншою версією, це була маєтність Малинова;
Між берегами [«Между берегами»] - культивовані грунти в оточенні лугів;
Між лісами й під селом
[«Между лесами и под селом»] - нивки, випаси посеред лісів і неподалік села;
Новини - нові культивовані землі на місці лісозрубу, чагарників;
Острожецька -
вулиця при дорозі на Острог;
Пасбище -
громадське пасовисько;
Пасічисько
- лісове угіддя, де була літня пасіка;
Під криницею
[Под Криницею] - лугове урочище неподалік криниці;
Під Ромешками [«Под Ромешками»] - культивовані угіддя в околиці урочища
Ромешки, де значення «маєтність Ромешка»;
Свиняча - колись
дуже забруднена вулиця;
Селище - колишня
оселя в ранзі містечка;
Стависько -
місце, де був прирічковий став;
Циганська
- куток, де ніби мали табір цигани, а за іншою оповіддю, тут першими осіли
люди, прозвані Циганами;
Чипелі - ліс на
маєтності рідні Чипеля;
Є згадки про село, які пов'язані з церквою
св. Миколая в Острозі. Миколаївська церква згадується в наданні князю
Острозькому Данилу та його дружині Василисі «певних ґрунтів, названих Чепель...
церкві св. Миколи Острозького і священикам, що при ній...». Вірогідно, надання
згаданих ґрунтів йшло разом із заснуванням самого храму. В «Акті введення у
володіння Острозькою волостю Беати та Гальшки Острозьких 1542 р.» серед
церковних сіл згадується «село святого Миколи». У «Підтвердженні прав Беати
Острозької, дружини Іллі Острозького, на маєтки покійного чоловіка з вписанням
акту їх поділу в тому ж 1542 р. між нею та її дочкою Гальшкою» іменується у
частині Беати Костелецької «село Плоская светого Николы».
Ще Плоска згадується в актах за цей же рік у зв'язку з
пограбуванням та вбивством слугами князя Корецького пана Івана Сокара в цьому
селі.
Згідно з Я. Перлштейном, дослідником Острога
і Волині, 13 травня 1634 р. перед ґродським урядом у Луцьку став «отець Иван
Васильевичь Криловский, Пресбиторь церкви св. Отца Николы Замковой Острожской»,
для вписання до книг згаданого вище надання на Миколаївську церкву подружжям
Данила та Василиcи Острозьких ґрунтів Чепель. Цей же автор відзначав, що
Олександр-Януш князь Заславський різними дарчими записами підтвердив низку
привілеїв, наданих колись церкві князями Острозькими, де серед іншого
вказується право священиків храму на вільний помол по суботах у замковому
млині.
У фрагменті праці С.Кардашевича говориться,
що обов'язки священика Миколаївської церкви виконував Дем'ян Наливайко –
український православний церковний діяч
і письменник, діяч Острозького культосвітнього осередку, придворний священик
князя Костянтина Василя Острозького, викладач Острозької школи, старший брат
Северина Наливайка.
Як бачимо землі Чепіль, як
приналежність до церкви святого Миколая в Острозі згадуються ще у 14 ст. Вже у
16 ст., а точніше 1542 році та сама місцевість, але вже під назвою «село
святого Миколи», «село Плоская светого Николы» носить назву Плоска. В зв'язку з
тим, що назва «Плоска» з'являється лише
у 1542 році, то й дату заснування села можна подати лише відповідно до цієї
першої згадки. До речі більшість дослідників першу згадку про с. Плоска датують
1568 роком.
Є думка, що село Плоске дуже
давнє, на місці де зараз знаходиться став, колись був замок.
Існує інформація про село Плоске за
часів Національної революції. Як відомо тоді загострювалися суперечності в
соціально-економічній сфері. Еліта Речі Посполитої відмовилася визнати
«лицарські» права і привілеї козацтва, а з 1638 р. намагалася ліквідувати його
як стан. Інтенсивний розвиток господарства призвів до зростання в західних,
центральних і північних регіонах України панщини. Це було 3—6 днів на тиждень,
повинностей і податків, обезземелення селян, їх закріпачення.
У 1630—40-х р.р. почастішали спроби
поширити кріпацтво й господарства панських хуторів на південних і східних
регіонах, більшість населення яких складали ще відносно вільні селяни та
козаки, готові померти, захищаючи свої права й свободи.
Отже в липні 1648 року на село було накладено
великі податки. Люди відмовились їх сплачувати. Тоді панські слуги почали
збирати данину. У відповідь селяни вбили кількох гайдуків. Прибуло військо,
обступило село, людей зігнали на поле, яке стало місцем страшних страт, а саме
село спалили. Кожного десятого з ряду брали на шибеницю, і досі за селом є
урочище з назвою Шибениця (Шибиниця
[«Шубиница»] - поле, кам'яний кар'єр). Існує легенда «Шибениця на плесі», так називали
місце під с. Верховом. Там стояло багато
шибениць.
В
іншому місці, ближче до лісу, в долині, яку зараз називається Суховіллям, люди
які уціліли, побудували нове село (Суховілля -
вулиця, дільниця, іменована в минулому Суха Воля, тобто убога оселя, звільнена
на певний час від сплати податків). Ту місцевість, де було первісне село в наш час
називають урочище Селище або хутір Грудка.
За другим поділом Речі Посполитої
1793 року, Волинь в складі більшої частини Правобережної України була
підпорядкована Російській імперії.
В
адміністративному порядку село
Плоске належало до Волинської губернії
Острозького повіту Хоровської волості. Імператорським указом та пастирською грамотою від 22 квітня
1794 року оголошується перехід уніатів у православ’я. Залишилися діючими всі церкви, що були побудовані
протягом 18ст. Деякий час у
богослужіннях використовувалися уніатські видання. Згодом їх вилучали і
замінювали книгами церковнослов’янською мовою.
Пан Соболевський ( посередині) |
Відомо, що панський маєток був
надзвичайно красивим. Розкішна
будівля палацу та прилеглі до неї
господарські будинки потопали в квітах і садах.
Маєток пана Четвертинського |
18 вересня 1939 року селяни захопили
палац поміщиці Валерії
Пані Валерія Четвертинська |
Василюк
І.К. |
В 1912p. в с. Плоске Земство почало будувати нову
церковно-приходську школу, що знаходилась біля церкви. Станом на 1914 р. в с.
Плоске було 160 дворів і 960 жителів. Населення займалось сільським
господарством і ремеслом. В зв'язку з війною 1914 р. школа була не закінчена.
Тоді сільська громада найняла під школу приміщення Корчми (1915 - 1916 pp.).
Вчителями були його син Кушнерук
Олексій та сусід Українець Влас, які закінчили Новомалинську гімназію. У школі навчалось 18 учнів. Основна увага
приділялась Богослов'ю. Керівну роль в школі відігравав священик.
На початку 20 ст. жителям села довелося
пережити буремні роки Першої світової війни та Української революції. За
наслідками Ризького мирного договору 18 березня 1921 року між Польщею і Радянською Росією Західна Волинь знову
повертається під владу Польщі. Політика виховувати в українців почуття
належності до польської держави, як
громадян Речі Посполитої у 20-х роках не змінилася, а лише посилилася у 30-х.
В 1924 - 1925
p.p. в с. Плоске поляки завершили
перерване війною будівництво школи. В
школі було три класи, навчалось до 80 - 90 учнів. Навчання проводилось
польською мовою.
Кушнерук Йосип Кушнерук Олексій Українець Влас
Немає коментарів:
Дописати коментар